TIPS

Wegklappen info

 

10 Landschapsfotografie tips

CAMERA EN HULPMIDDELEN
    Een goed stevig statief is heel belangrijk.Behalve een precies kader en een rechte horizon, zorgt een statief ervoor dat je zonder problemen lange sluitertijden (van 1/2 seconde tot 1/2 uur) kunt gebruiken bij lange belichtingen. De stabiliteit van een statief zorgt tevens voor nodige ultieme scherpte. Gebruik daarom altijd een stevig, beslist niet te licht en stabiel statief.
 2
 
  Gebruik een draadontspanner of de self-timer met  de spiegel opklapfunctie.
Een draadontspanner of remote controller is voor een landschapsfotograaf zeker net zo belangrijk als een goed statief. Onnodige trillingen bij het indrukken van de ontspanknop kan je vermijden met de remote controller of self-timer icm. de spiegel opklapfunctie. Dit is vooral het geval als je de sluiter langer dan 30 seconden open laat staan (bulb), wanneer je in de schemering of ’s nachts landschapsfoto’s aan het maken bent.
 3 Gebruik grijsverloopfilters
Veel landschapsfoto’s komen tot stand in de uren rond zonsopkomst en -ondergang. Dit zijn momenten met vaak hoge contrasten en belichtingsverschillen tussen lucht en zee/land. Verschillen die een camera’s niet aan kan. Een te donkere voorgrond of een uitgeslagen lucht zonder tekening is vaak het gevolg. Een grijsverloopfilter lost dit probleem op. De opname komt dan weer in balans en lijkt weer meer op wat onze ogen wel kunnen waarnemen.
INSTELLINGEN
 4
  Werk met kleine (niet de aller kleinste) diafragma’s bij weidse landschappen
Bij landschapsfotografie gaat het vaak om het zo gedetailleerd mogelijk vastleggen van het landschap. Een grote scherptediepte kan daarbij van belang zijn. Gebruik daarom diafragma’s f/8 en f/11. Dat geeft je het beste compromis tussen een grote scherptediepte en een zo goed mogelijke beeldkwaliteit. Kleiner diafragmeren dan f/16 (dus f/22 tot f/45) kan zaken als diffractie, scherpte- en contrastverlies tot gevolg hebben en doet dus afbreuk aan de mooie opname.
 5
 
  Handmatig scherpstellenIn de landschapsfotografie werken we zelden met snel bewegende onderwerpen. We hebben alle tijd om onze foto zo goed mogelijk te maken. Gebruik daarom altijd een handmatige scherpstelling. Door handmatig scherp te stellen kun je zeer nauwkeurig je focuspunt bepalen, nadat je je compositie bepaald hebt. Het is gemakkelijk, nauwkeurig en leidt tot minder fouten dan autofocus. Probeer ook eens scherp te stellen met LiveView icm. met de loupe functie.
 6 Werk in het RAW formaatBij landschapsfotografie zijn kleine details en kleurnuances heel belangrijk. Als je in jpeg fotografeert, gooi je gelijk al zo’n 1/3 deel van die informatie weg. Zonde dus ! Fotografeer daarom in Raw, je kan dan correcties vrijwel zonder kwaliteitsverlies maken in Photoshop.
COMPOSITIE
 7
  Op zoek naar het mooie licht
Mooi licht geeft net dat beetje extra aan een fraaie foto. En het goede licht vind je meestal niet midden op de dag met de zon hoog in de lucht. Het beste licht is er meestal aan het begin en aan het einde van de dag wanneer de zon lager aan de hemel staat. Ook in het uur vlak voor zonsopkomst of vlak na zonsondergang (gouden uur, blauw kwartiertje) zijn kleur en licht vaak prachtig. Daar kunnen we dus gebruik van maken ook door te experimenteren met de witbalans instellingen.
   8
 
  Inbeelden
Nog voordat je de opname gemaakt hebt, is het zaak dat je al in gedachte wat voor beeld je graag wilt maken. Kijk niet naar het landschap zoals je het op dat moment ziet, maar probeer je in te beelden, hoe het landschap eruit zou zien onder de meest mooie omstandigheden en hoe je dat gaat vast leggen.Je gaat dan makkelijker een mooie locatie weten te herkennen en weet precies wanneer (onder welke omstandigheden en welk seizoen) je er moet zijn om die hele speciale foto te maken.
DE JUISTE PLEK, DE JUISTE TIJD
 9
  Zorg dat je er op tijd bent
Als je eenmaal de goede plek en tijd hebt bepaalt zorg dat je dan ruim op tijd op de locatie bent. Je kan dan vast de goede compositie bepalen en nog een laatste check doen. Zodra het mooie licht verschijnt ben je er helemaal klaar voor en kun je je concentreren op die mooie plaat die je in gedachte hebt.
  10
 
  Kom meerdere keren terugProbeer de locaties die je in je hoofd hebt meerder malen te bezoeken, dan zie je hoe licht, weersomstandigheden en seizoen van invloed zijn op je uitgekozen plek. Dit helpt je het juiste tijdstip te bepalen wanneer het beste resultaat kan worden gehaald.