De camera instellingen

De Camera Instellingen.

 

In dit tutorial,  wil ik  nader ingaan op een aantal camera-instellingen die we als landschapsfotograaf regelmatig gebruiken.

 

Het Diafragma (in het objectief)

 

Welk diafragma moet ik nu gebruiken?
De meeste fotografen gebruiken de  diafragma’s  F5,6 en  F8, die  kwalitatief en puur technisch gezien de beste resultaten geeft.
Maar wat is nu eigenlijk het verschil in gebruik tussen de grotere lensopeningen( F1.4 t/m F4 in de tabel) en de kleinere ( F11 t/m F32)

 

 

diafragma-getallen

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zetten het even op een rijtje : Een grote opening als F1,4 (links boven) geeft weinig scherpte diepte.
Hoe kleiner de lensopening, hoe groter de scherptediepte wordt. Dus F 22, de kleinste opening ( rechts beneden) geeft de meeste scherptediepte .
Nu we dit weten kunnen we invloed uitoefenen op de scherptediepte en de opname beïnvloeden.
Wel houden we rekening met het feit dat de uiterste diafragma openingen niet de beste kwaliteit gaan opleveren door lichtafbuiging ed.

 

Scherptediepte

 

 

In het bovenstaande stukje is de term scherptediepte gevallen, wat betekent dat nu?
Stel je stelt exact scherp op een bepaald punt in de foto dan is alleen dat deel optimaal scherp. Maar iets voor dat punt en een iets groter deel achter dat punt komt voor ons ook  scherp over.
Dat deel dat voor ons scherp overkomt is de het scherptediepte gebied.

 

dof-chart

 

De scherptediepte is ook afhankelijk van het gebruikte objectief. Een groothoek objectief heeft een veel grotere scherptediepte dan een tele lens.
Bovendien is de scherptediepte ook nog afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. Hoe dichterbij hoe kleiner de scherptediepte !

scherptediepte

De Sluiter (in de camera)

 

Het kiezen van de juiste sluitertijd is  natuurlijk evenzeer belangrijk. Uiteraard voor welk resultaat je wilt verkrijgen maar ook om in combinatie met het diafragma een goed belichte opname te maken.
Besluit  van te voren wat je wilt laten zien in je beeld  en kies daarvoor de juiste sluitertijd uit!
Wil je als het ware beweging in een sfeervolle landschapsfoto suggereren kies dan een langzame sluitertijd, bijvoorbeeld 1 sec of meer. Uiteraard vanaf statief !
Kies je voor ” bevriezen” van het onderwerp ga dan voor een snelle sluitertijd, vanaf 1/500 per sec.

DEF

 

Lange sluitertijd: 20 sec !

 

ISO Gevoeligheid

Landschapsfotografen werken vrijwel altijd vanaf statief. Een statief zorgt ervoor dat de  camera stabiel staat, ook bij langere sluitertijden.
De lichtgevoeligheid = ISO kan dan op een zo laag mogelijke stand blijven .Nog steeds geeft dit de mooiste resultaten, wat betreft scherpte, detail en minimale ruis.

 

Scherpstellen

Bij landschapsfotografie wordt vaak met de hand scherpgesteld, dit werkt prettig omdat je tijdens het scherpstellen precies kan zien welk deel exact scherp is welk deel van de foto in het scherptediepte gebied valt of er net buiten. Gebruik hier ook de scherptediepte knop voor  !

 

Bestandsformaat

RAW of JPEG ? Ga dan altijd voor RAW. Raw file is een ruw bestandsformaat. Deze bestanden zijn wel iets groter voor je geheugenkaart. Dit komt omdat alle data en informatie vanuit de foto niet gecomprimeerd opslaat. Hierdoor kan je achteraf met een “RAW converter de foto aanpassen en corrigeren zonder dat de kwaliteit inboet.Dit is wel het geval met JPEG. Dit bestand wordt namelijk gecomprimeerd in je camera. Veel informatie gaat verloren. Fijne details en kleurinformatie verdwijnt en die kan je niet meer terug krijgen !

 

Witbalans

In de analoge tijd had je grofweg de keus tussen daglicht  en kunstlicht films of je corrigeerde de kleur van het licht mbv. filters.
Het gele kunstlicht werd bijvoorbeeld weer neutraal door een blauw filter.
Tegenwoordig kunnen we de witbalans om goede kleuren te krijgen op de camera instellen. Makkelijk is om dat aan de camera over te laten (Automatische witbalans).
Dat heeft echter het nadeel dat ook kleuren van het onderwerp zelf en niet alleen de lichtbron dat het onderwerp verlicht invloed hebben op de automatische correctie.
Het kan dus de voorkeur hebben de witbalans handmatig in te stellen.

 

4559642285cc29d2db2c5f74654ac239