Hulpmiddelen

Statief

 

Het statief is beslist wel het belangrijkste accessoire voor de landschapsfotograaf.
Een goed, stevig statief behoort tot de basisuitrusting.
Een statief gaat een heel fotografische leven mee, dus denk er dus van te voren goed na voordat je er een aanschaft.
Hoe zwaarder het statief is, hoe stabieler.
Wil je gaan werken met lange sluitertijden of lange lenzen dan is stabiliteit de belangrijkste vereiste.
Ga je vrijwel altijd met groothoek en standaard objectieven aan de slag dan kun je eventueel kiezen voor een lichtere versie.
Ik geef toe een zwaar statief met je meeslepen is niet altijd prettig.
Wanneer je lang op pad bent en regelmatig flink moet sjouwen met al je apparatuur in de bergen , is het misschien logischer dat je kiest voor een lichter statief.
Maar vraag je wel af of dat nu zo vaak voorkomt.
Statieven heb je in alle soorten en maten. Bekende topmerken zijn o.a. Gitzo, Manfrotto en Benro.
Carbon statieven zijn populair bij landschapsfotografen. Door het gebruik van carbon zijn deze statieven erg stijf en dus stabiel.
Daarnaast zijn ze snel en soepel in gebruik, kunnen tegen een stootje en zijn gemakkelijk schoon te maken en te onderhouden.
Echt goedkoop zijn ze niet, maar een goed statief gaat een leven lang mee!

 mountaineer_range

 

De Statiefkop

 

Bij de keuze voor een statiefkop geven de meeste landschapsfotografen aan een balhoofd de voorkeur.
Deze zijn gemakkelijk via één knop in bijna alle richtingen te stellen.
Of je kiest voor een balhoofd of driewegkop of  andere mogelijkheden, ook hier geldt dat goedkoop vaak duurkoop is.
Maar ook na jaren van intensief gebruik draait alles nog even soepel en zit alles nog steeds muurvast.
Goede balhoofden zoals die van Manfrotto, Really Right Stuff, Kirk, Arca Swiss  zijn zeer robuust en van uitstekende kwaliteit.
Werk je met zware en lange telelenzen, dan kan een swingkop de oplossing zijn.
Dit zijn statiefkoppen die speciaal ontworpen zijn om camera’s met zware teleobjectieven, ze zijn soepel en bijna gewichtloos te bedienen.
Ze zijn echter niet geschikt voor kleinere, lichtere combinaties.

 

Vanguard-Alta-Pro-263AB-+-SBH-100-statiefkop

 

Balhoofd met snel koppeling

691075_00

 

 

Swingkop

 

Filters

 

Een andere veel gebruikt hulpmiddel  in de landschapsfotografie zijn filters.
Vrijwel iedere landschapsfotograaf gebruikt filters .
Twee type filters zijn het meest voorkomend, dat zijn neutrale grijs verloop filters en grijsfilters.
Neutrale grijs verloop filters gebruiken we om contrasten (die te groot zijn voor de sensor in de camera)
tussen een lichte lucht en een donkere voorgrond rond zonsopkomst of zonsondergang meer bij elkaar te brengen.
Deze ND (Neutral Density) filters behoren tot de standaard uitrusting van vrijwel iedere landschapsfotograaf.
Neutrale grijs verloop filters heb je in verschillende soorten en maten.
De grijsverloop filters worden in een houder geplaatst, zodat je de filters kunt schuiven op de plek waar ze effectief zijn.
Een set filters met diverse sterktes is aan te raden bv. een ND3, ND6 en een ND9 neutraal grijs verloop filter

nd_filter_group31

 

Filterhouder met prijsverloop filters 

 

 

Deze ND-filters vaak verkrijgbaar met een zachte of een harde overgang.
Welke filters voor jou het meest geschikt zijn hangt vaak af van het type landschapsfoto’s die je gaat maken.
Gaat je voorkeur uit naar weidse, open landschappen, dan is een filter met een harde overgang de beste optie.
Ben je een liefhebber van bosrijke of meer ‘gesloten’ landschappen  of stadsgezichten ,
dan is een filter met een zachte overgang  een betere keuze.
Bekende filter merken zijn Lee, Singh Ray, High tech en Cokin. Ook hier geldt weer kwaliteit heeft zijn prijs.
Koop liever een filter minder dan mindere kwaliteit.
Het beste is te kiezen voor een 100mm filter systeem. Er zijn kleinere systemen op de markt, bv. 80 mm
maar koop je in de toekomst een objectief met een grotere filtermaat dan is er geen passende filter ring.
Als laatste gebruiken we in de landschapsfotografie ook vaak grijsfilters voor het  creëren van extra lange sluitertijden
wel met een vertraging tot 10 Stops (Big Stopper van Lee).
Ook een polarisatiefilter voor het versterken van de kleuren of het tegengaan van hinderlijke weerspiegelingen
is een veelgebruikt filter in de landschapsfotografie.

 

big-stopper

Lee Big Stopper, voor 10 stops vertraging 

 

Draadontspanner

 

Vooral bij lange sluitertijden is het beter dat je de camera niet aanraakt om elke beweging van de camera uit te sluiten.

Een draadontspanner of zender om de sluiter te ontspannen is dan het aangewezen hulpmiddel om beweging te voorkomen.

De spiegel in de camera eerst omhoog klappen helpt daarbij natuurlijk om absoluut trillingvrij te werken.

 

4960999581576

 

draadontspanner